28/03/2018

Jak smakuje kiszona dynia?

Czekanie nie jest moją mocną stroną, dlatego ukisiłam ostatnią dynię jeszcze w tym sezonie. Jedną z ząbkiem czosnku a drugą z pomarańczami i cynamonem.

(wiosna? no nie wiem..)

Do wyparzonego słoika wrzucam przyprawy: ziele angielskie, liście laurowe, pieprz - dokładna ilość nie ma znaczenia, inne  - cynamon, goździki, anyż, galgant - w zależności od fantazji, dorzucam obraną i pokrojoną dynię (na zdjęciu piżmowa), ewentualnie ząbek czosnku, cytrusy, inne warzywa. Zalewam wszystko przegotowaną, przestudzoną lekko posoloną wodą (maksymalnie 1 łyżkę na litr wody). Można też wodę leciutko zakwasić jasnym octem winnym (maksymalnie 1 łyżkę na litr wody), co skraca czas oczekiwania.

Jak długo kisić dynię? Jak smakuje kiszona? Lepiej niż ta w occie? Po 3-4 dniach można zacząć próbować, choć pełny proces kiszenia to raczej 6-7 dni, dużo zależy od temperatury pomieszczenia. Moja stoi pod kuchennym blatem, przy kaloryferze. W pełni ukiśniętą przenoszę do lodówki i tam może stać naprawdę długo.

Smak? Nadal faworytem wśród niestandardowych kiszonek jest dla mnie marchew (klik) i woda spod kiszenia rzodkiewek - ze względu na kolor (klik). Dynia jednak nieomal dorównuje marchwi: zachowuje swoją chrupkość i  szczególnie dobrze jej w korzennym towarzystwie. Ta z pomarańczami potrzebowała więcej czasu, żeby ukisnąć, ale warto było czekać. W przyszłym sezonie wezmę pod nóż hokkaido. Acha - wodę spod kiszenia dyni koniecznie dodajcie do drobiowego gulaszu. Ale smaki!


4 komentarze:

  1. A nie jest tak, że tylko maturalna kiszonka ma te wszystkie potrzebne bakterie, a te octowe to już inna bajka? Ostatnio ktoś mnie przekonywał żebym nieokupowaną zakwaszonej kapusty, bo niezdrowa. Właśnie, pewnie wiesz o tym więcej i proszę napisz, bo zgłupiałam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Łyżeczka octu na litr wody to niewiele. Szefowa z Bingen poleca. Kisiłam z naturalnym kwasem spod ogórków i nie podobała mi się taka mieszanka smaków. Bez octu próbowałam - wkradła się pleśń i brzydki zapzch - wyrzuciłam. Kupując kiszonki wolałabym bez octu. Wciąż to testuję 😊

      Usuń
  2. Do kiszonek można dodawać octu ale tylko jabłkowego. Spirytusowy nadaje wstrętny zapach i niesmaczny jest. Dynie można kisić w zakwasie buraczanym. Pychota!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuję z buraczkami. Kisiłam w podobny sposób kapustę, a La po gruzińsku (bez selera, za to z kminkiem i chili). Byłam zachwycona smakiem zarówno kapusty, jak i samym zakwasem jaki z tego wyszedł.

      Usuń

Dziękuję