25/06/2019

Kolejny dzikun - dziewanna

Dla szefowej z Bingen pożeniona z rybą (kto ma słabe i smutne serce, ten powinien ugotować z nią dziewannę), ale według mnie to nie wykorzystuje w pełni walorów smakowych jej płatków.



Dziewanna rośnie dość powszechnie na  nieurodzajnych piaszczystych glebach i właśnie zaczyna kwitnąć. Tę do pracy mąż przywiózł mi (z korzeniami!) na motorze spod torów (chyba mnie kocha:)), ale spokojnie - możecie zbierać same płatki, nie uszkadzając rośliny, zwłaszcza jak macie ją przy domu.

Listki dziewanna ma omszałe jak szałwia, ze śmiesznym zawijaskiem. Kwitnie na żółto i nierównomiernie (od dołu - ku górze - nigdy nie doczekasz chwili, gdy cały pałąk będzie obsypany kwieciem). Płatki jej kwiatków mają miodowo-waniliowy aromat (a to za sprawą dziewannowej żywicy) i dla mnie ewidentnie proszą o słodkie towarzystwo (posypcie nimi ryż z jabłkami albo gofry z bitą śmietaną). W ziołolecznictwie wykorzystuje się również liście i korzeń. Także jeśli chcecie dopieścić swoje płuca - dziewanna.


8 komentarzy:

  1. Mam dzisiaj słabe i smutne serce. Idę nazrywać tych płatków :). Może dodam do arbuza.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj najpierw samych. Twoje też są waniliowe?

      Usuń
    2. Tak bardzo leciutko :)
      Suszyłaś może takie płatki?

      Usuń
    3. Podobno świeże lepsze. Nie suszyłam. Jeszcze 😊

      Usuń
  2. Bardzo podoba mi się nazwa "dziewanna" - od dawna się nią zachwycam, nie tylko kulinarnie oczywiście :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niektórzy ją przedrzeźniają "gdzie wanna?" 😂
      "Gdzie rośnie dziewanna, tam bez posagu panna"

      Usuń
  3. wygląda apetycznie i piękne zdjęcie. Dziewanna - kocham to słowo :*

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję