12/11/2018

Królik Olii Hercules

Zapracowany zrobił mi królika z czosnkiem w białym sosie z przepisu Olii Herkules ("Mamuszka" to jedna z moich ukochanych książek kucharskich). On mnie chyba jednak kocha 🖤



Danie jest wybitnie niefotogeniczne, więc mimo mnóstwa ujęć, wybrałam to najbardziej niewyraźne :-) ale zajrzyjcie na stronę 138 i inne kartki "Mamuszki". Kris Kirkham jest autorem przecudownych fotografii.

Składniki: 80g masła, 1 królik (nasz miał 1,45) podzielony na porcje, 16 małych ząbków czosnku pokrojonych w cienkie plasterki, kubek kwaśnej śmietany (250ml), 300 ml wywaru z kurczaka (często mrożę nadwyżki rosołu od teściowej, potem jest jak znalazł), 2 łyżki oleju (u nas rzepakowy), sól i ewentualnie ryż albo makaron do podania (u nas z chlebem).

Podpatrywałam jak:
1. Na dno garnka żeliwnego wrzucił masło, położył kawałki królika i posypał je czosnkiem, z którego dwa pokrojone w plasterki ząbki odłożył na potem).
2. Wymieszał śmietanę z wywarem i porządnie posolił. Polał królika i doprowadził do wrzenia, następnie zmniejszył ogień na mały i dusił przez półtorej godziny (po całym domu niósł się nęcący zapach czosnku;)). Po tym czasie mięso odchodziło już od kości.
3. Na patelni rozgrzał olej i krótko przesmażył wcześniej odłożony czosnek, aż się przyrumienił. Ważne żeby go nie przypalić, bo zgorzknieje, można go odłożyć na ręcznik papierowy do osączenia. Trzeba nim posypać danie przed podaniem.
4. Dziś oddzieliłam mięso od kości, wymieszałam z sosem, dodałam jeszcze 3 łyżki śmietany, bo sos za szybko odparował i odgrzałam w piekarniku.

Smak z lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku, jak zapewnia Olia, cudowny.


2 komentarze:

  1. Nie chyba, ale na pewno:)
    Z przepisu skorzystam, bo królik w mojej kuchni jest na co dzień.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie trzeba się orobić a efekt fajny, zwłaszcza jak lubicie czosnek 😊

      Usuń

Dziękuję